kite kawan

18 January 2011

~~sedang belajar tulisan JAWI :)

Salam Buat Semua. 

~google punya~

Alahai dah lama tak baca ayat bertulisan jawi. Tadi pegi kat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan atau nama ringkas dia Balai Islam, kitorang ada pegi mintak borang nak mintak keje sebab ada terbaca iklan jawatan kosong dalam Sinar Harian hari nie. Kalau nak tahu, borang tuh tulisan jawi 100% ok! Terkejut saya ngan kawan saya. Akak cantik yang bagi borang tuh pon gelak-gelakkan kitorang sebab saya terkejut ngan tulisan jawi tuh. Huhu. Bukan tak pandai tapi terkejut beruk besar jugak la.. Tak pernah-pernah isi borang tulisan jawi. Dah kecut perut dah macam mana nak isi ngan tulisan jawi. Salah eja kang macam mana? Mentah-mentah kena tolak :'(

Bib cakap, adat lah tulisan jawi sebab nama lagi Balai Islam. Ohh ye tak ye jugak. Hehe. 

Pastu Bib cakap, "Borang je tulisan jawi, nak isi tuuu macam biasa ah.." 

 

"Eh ye ke weh? Baru tahu lerrr..."

~Bib ngan Ecah.. kami bertemu semula ngan Ecah lepas hampir 6tahun tak jumpa.. fb menyatukan kembali persahabatan kami~

Ok lah, nak isi borang dulu. Haruslah cepat-cepat. Doakan saya ada rezeki kat tempat nie. Umah pon dekat. Sonang! :P
Nun Alif Mim : Mim Alif Lam Ya Nun Alif. Cer teka ape.. :P

Babai!

7 orang mendoakan Dak Eina kurus =):

AzizMostafa said...

@ … Tak pernah-pernah isi borang tulisan jawi…
-
Membandingkan dengan Rumi:
1. Jawi lebih indah, lebih mudah, lebih menarik.
Rumi = 26 +A+B+D+E+G+H+Q+R = 17x2 = 34 bentuk berdiri sendiri.
Huruf Arab + 6 Jawi - titik-2 = Sahaja 17 bentuk yang manis + tari-menari.
Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum.
Hanya ekor perubahan seperti yang ditunjukkan di sini:
http://www.arabictypography.com/ani1.html
http://sifoo.com/topic/315-taipset-jawi-dalam-word-indesign
2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
Cara terbaik adalah ditulis (dan dibaca) dalam Jawi
-
Tetapi kebanyakan orang Melayu + Indons tidak mengetahui.

Abang Suara said...

bila tarikh tutup tu?haa?nk g amik kt bahagian mana?nak g amik gak borang tuuu

Abang Suara said...

jawatan apa yang ada?

sukahaha said...

wuahh!!! berpisah selama enam tahun tu.. macam jejak kasih dah hehe..

jemput sini yer
blog Matdin

dak eina said...

@AzizMostafa

thnx for the info :))

dak eina said...

@Abang Suara

31hb... g la amik..

dak eina said...

@sukahaha

huhu tahu xpe.. :)


design with love by Dak Eina