kite kawan

09 November 2010

~~nilai cinta.

Salam Buat Semua.

Alkisah di suatu pulau kecil tinggalah berbagai macam benda abstrak: antara lain ada Cinta, Kekayaan, Kecantikan, Kesedihan, Kegembiraan dan lain-lain. Mereka hidup berdampingan dengan baik. Namun suatu ketika datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut yang tiba-tiba naik dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri. Cinta sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu. Ia hanya berdiri ditepi pantai mencuba mencari pertolongan. Sementara air makin naik membasahi kaki Cinta.

Tak lama Cinta melihat Kekayaan sedang mengayuh perahu. "Kekayaan! Kekayaan! Tolong aku...!" teriak Cinta. "Aduh! maaf Cinta.." kata kekayaan. "Perahuku telah penuh dengan harta bendaku, aku tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu diperahu ini." Lalu Kekayaan cepat-cepat mengayuh perahunya pergi. Cinta sedih sekali, namun kemudian dilihatnya Kegembiraan lewat dengan perahunya "Kegembiraan! tolong aku..!" teriak Cinta. Namun Kegembiraan terlalu gembira kerana ia menemukan perahu sehingga ia tidak mendengar teriakan Cinta.

Air makin tinggi membasahi Cinta sampai ke pinggang, Cinta pun semakin panik. Tak lama kemudian, Cinta ternampak Kecantikan. "Kecantikan! Bawalah aku bersamamu..!" teriak Cinta. "Wah, Cinta.. kamu basah dan kotor. Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti kau akan mengotori perahuku yang indah ini." sahut Kecantikan.

Cinta sedih sekali mendengarnya. Ia mulai menangis teresak-esak. Saat itu datanglah Kesedihan, "Oh Kesedihan, bawalah aku bersamamu" kata Cinta. " Maaf, Cinta.. Aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja.." kata Kesedihan sambil terus mengayuh perahunya.

Cinta putus asa. Ia merasakan air semakin naik dan akan menenggelamkannya. Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara "Cinta..! Mari cepat naik ke perahuku!" Cinta menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua dengan perahunya. Cepat-cepat Cinta naik ke perahu itu tepat sebelum air menenggelamkannya. 

Di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan Cinta dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah Cinta sedar bahawa ia sama sekali tidak mengetahui siapa yang telah menyelamatkannya itu. Cinta segera menanyakan kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu. "Oh, orang tua tadi..? Dia adalah Waktu" kata orang itu. "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku..? Aku tak mengenalnya.. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku" tanya Cinta penuh heran. "Sebab...," kata orang itu " HANYA WAKTULAH YANG TAHU BERAPA NILAI SESUNGGUHNYA DARI CINTA ITU...".

5 orang mendoakan Dak Eina kurus =):

princeduyong said...

ermm...best..!

dak eina said...

@princeduyong

a'ah best kn..

edaolala said...

ehh u buat ke yang ? wow ! ada bakat jadi penulis ok ;p hihihi. best :DD


ehh i dah siap tutorial yang u nak :)

http://edaolala.blogspot.com/2010/11/tutorial-widget-kali-terakhir-pembaca.html

edaolala said...

eina shoutmix eina dari tadi takleh guna :) komen sini laa. tapi eda try buat dekat belog cousin eda boleh je :) belog eda pun boleh. cuba ina masukkan balik lagi sekali. try ganti perkataan pink tu dengan ayat eina. jangan usik apa2 tu selen tu. dia sensitif sikit T___T

dak eina said...

@edaolala

bukan hasil keje eina la eda...hikhik..nway thnx taw...dh berjaya buat...mmg sensitip kn bnde nie..huhu


design with love by Dak Eina