kite kawan

30 November 2010

~~Som Tam dan Putu Halba :)

 Salam Buat Semua.

Dua hari berturut-turut pegi Pengkalan Kubor. Dua hari berturut-turut jugak makan Som Tam. Yeah! Best giler ok. Semalam pegi ngan akak. Hari nie pegi ngan Abah lak. Pegi sana semata-mata nak beli som tam. Eh tak tak, pegi tukar baju Yaya tuh. Ambik yang saiz besar sikit. Maklum lah budak-budak cepat membesar. Huhu.

Hari nie beli dua bungkus Som Tam. Oh best giler ok. Walaupon pedas, saya tetap layan~

*Beli dua bungkus Som Tam*

*Jemput makan semuaaaaaaaaaaaaa. Hihi*

Masa otw balik umah, Mom ada belikan satu kuih nie. Kenal kuih musim hujan tak? Penah makan tak Kuih Putu Halba? Kuih nie memang femes lah kalau musim hujan. Makan time ngah panas-panas. Fuhh memang sedap lah.

Putu halba ni seakan akan putu piring tetapi ianya dibuat daripada ubi kayu parut. Bahan bahan yang di perlukan adalah ubi kayu-parut perah airnya sampai kering. Masukkan sedikit halba kemudian gaulkan dengan gula melaka. Letakkan dalam piring dan di balut dengan kain muslim (cam orang buat putu piring). Kukus sampai masak. Makan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam.

Kredit; [SINI]

*3 keping RM1....... Best!!!!!*

ps; Blackquote menjadi la. Hihi saya belajar kat tuto Sis Intan :)

10 orang mendoakan Dak Eina kurus =):

iqbalsyarie said...

Oh..macam tu ya? saya tak pernah tengok, 1st time..

amira said...

oh.. som tam selalulah makan..*oiishiiii* but putu halba.. er.. pernah makan kot..

Pinky Pixie said...

xpenah dngar pun som tam. hikhik

Miza Yusof said...

sedapnya som tam :)
dah lama tak makan.
terliur lah pulak. hehe

MIMIE AIZA said...

uhhh makanan sedap ni :)

dak eina said...

@iqbalsyarie

eh siyes tak penah tgk?? huhu

dak eina said...

@amira

huhu kt kelantan femes nie~~~

dak eina said...

@Pinky Pixie

meh sni meh nk tnjuk cm ne..huhu

dak eina said...

@Miza Yusof

huhu sme la...sbb lme tak makan la jd dua hari turut2 mkn som tam nie...hee~~

dak eina said...

@MIMIE AIZA

sgt sedap kan??!


design with love by Dak Eina